5 redenen waarom Dropbox niet geschikt is voor jouw bedrijf

Dropbox is zonder twijfel een van de bekendste Cloud oplossingen op de markt en presenteert zichzelf als de ideale oplossing voor het opslaan en delen van bestanden. Dropbox heeft zich in eerste instantie gefocust op de consument, maar is het ook veilig genoeg voor het bedrijfsleven? En is er iets veranderd sinds 25 Mei 2018, toen de nieuwe privacywet: de Algemene Verordening Gegevensbescherming (beter bekent als de AVG) werd ingevoerd.

Dropbox is eenvoudig te gebruiken en het principe (de synchronisatie) is ideaal om bestanden met anderen uit te wisselen. Toch kom je er met een kritische blik al snel achter dat het bedrijf privacy niet altijd even serieus neemt.

Maar waarom is Dropbox dan niet geschikt voor bedrijven? En zou je als Nederlands bedrijf dan eerder moeten kiezen voor een oplossing dichtbij huis? Wij geven je 5 redenen waarom je niet direct al je belangrijke bedrijfsbestanden in Dropbox moet zetten:

1. Dropbox host bestanden niet in Nederland

Op dit moment zou maar een klein deel van de bedrijven die gebruikmaken van cloudoplossingen exact kunnen aangeven waar hun bestanden staan opgeslagen. Gelukkig maken steeds meer bedrijven zich zorgen over de bescherming van de bedrijfsgegevens. Daarom is het verstandig om te kiezen voor een oplossing die hoge prioriteit geeft aan de privacy en kijkt naar de regels van de AVG. Dropbox geeft zelf aan gebruik te maken van datacenters in Amerika. Mede hierdoor sta je als Europese klant open ​​voor het Amerikaanse monitorbeleid.

Kijk dus goed waar een cloudaanbieder de data opslaat en hoe zij omgaan met de veiligheid en privacy. Daarbij is het toch een prettig idee dat je precies weet waar je bestanden staan opgeslagen.

2. Geen persoonlijke support

Het goed laten functioneren van de synchronisatie is erg belangrijk. Wij zijn van mening dat het aanbieden van alleen een live chat niet voldoende is om mensen te helpen. Bij eventuele problemen wil je direct geholpen worden door iemand die even mee kijkt op je computer. Zakelijke accounts bij Dropbox hebben alleen toegang tot de live chat-ondersteuning.

Vergelijk het met onze Nederlandse oplossing vBoxxCloud. Daar krijgt iedere klant zijn eigen accountmanager. Hij staat klaar om je te begeleiden en te helpen bij vragen per telefoon, e-mail en live chat. Wanneer je alleen basisondersteuning nodig hebt, zijn er online verschillende handleidingen beschikbaar.

3. Geen uitgebreide beheerfuncties

Omdat Dropbox in eerste instantie voor consumenten is ontworpen, mist het geavanceerde beheerfuncties. Denk bijvoorbeeld aan het goed kunnen aangeven hoe en wie er toegang moet hebben tot bepaalde bestanden. Niet iedereen hoeft bij de bestanden van de directie te kunnen.

Wanneer je meer controle wilt over je bestanden, dan wil je graag aan de knoppen kunnen draaien. vBoxxCloud helpt je eenvoudig meerdere gebruikers te beheren en biedt alle benodigde hulpmiddelen om de Cloud te organiseren zoals jij dat wilt. Sub-organisaties, gratis gastgebruikers, teammappen, back-up en uitgebreide beheeropties zijn altijd inbegrepen.

4. Beperkte opties voor het herstellen van documenten

Virussen zoals Ransomware vormen een steeds ernstiger bedreiging voor bedrijven. Iedere week weer komen er nieuwe Ransomware-aanvallen bij die belangrijke bestanden weten te infecteren. Soms met grote gevolgen. Deze aanvallen zijn tegenwoordig zo sterk dat het volledige bestandsnamen en mappen wijzigt of verwijdert. Hierdoor is het moeilijk om bestanden volledig te herstellen.

Ook Dropbox biedt in geval van een Ransomware-infectie de mogelijkheid om oudere versies van bestanden te herstellen. Alleen dan voor individuele bestanden en vaak zonder de originele naam te behouden. Ransomware infecteert vaak duizenden bestanden tegelijk. Alle namen handmatig herstellen is eigenlijk een onbegonnen zaak.

De Snapshot-functie in vBoxxCloud biedt hier een oplossing voor. Met deze functie kan je een kopie maken van een moment uit het verleden, inclusief alle namen. Vervolgens vervang je de geïnfecteerde bestanden met de gemaakte kopie en staat alles weer zoals het hoort. Dit in slechts enkele minuten.

5. Beperkte back-upopties

Standaard bewaart Dropbox oudere versies of verwijderde bestanden 30 dagen lang. Voor zakelijke accounts loopt dat op tot 120 dagen. Met vBoxxCloud bepaal je zelf hoelang oudere versies en verwijderde bestanden bewaard moeten blijven.

Daarnaast kan het handig zijn om een oudere versie van een bestand te herstellen. vBoxxCloud geeft voor ieder individueel bestand een overzicht van alle gemaakte bestandsversies. Deze zijn te downloaden of direct te herstellen.

vBoxxCloud is het Nederlands alternatief voor Dropbox

Met vBoxxCloud staan alle bestanden veilig opgeslagen in Nederlandse datacenters. Het geeft gebruikers de mogelijkheid om bestanden op een gecontroleerde manier te delen met anderen. Zowel via het web, als via de computer, laptop, telefoon of tablet. Bekijk de website https://vboxxcloud.nl voor meer informatie of neem telefonisch contact met ons op voor gratis advies: 070 – 206 00 91.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *