De Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) heeft veel bedrijven gedwongen om de verwekingsprocessen voor persoonsgegevens te wijzigingen en verbeteren, maar sommige bedrijven blijven op een twijfelachtige manier gegevens van gebruikers verzamelen.

Volgens de Noorse Consumentenraad (NCC), die Nintendo onlangs beschuldigde van het illegaal weigeren van terugbetalingen van EU-klanten, beweert dat Facebook, Google en Microsoft het gedrag van gebruikers beïnvloedt waardoor zij op een “onethische” manier bepalen hoe de gebruiker zich gedraagt.

Het omzeilen van de AVG-regels

Het rapport van NCC geeft aan dat er gebruikgemaakt wordt van opdringerige standaardinstellingen en onduidelijk bewoordingen, die gebruikers een illusie van controle geven en privacy vriendelijke keuzes vermijdt. Een andere genoemde factor is de take-it-or-leave-it benadering die de gebruikers dwingt te kiezen tussen het niet gebruiken van de service of het volledig accepteren van de privacy-voorwaarden.

Dit raakt ook huidige gebruikers van de service. Wanneer zij de nieuwe privacyvoorwaarden niet accepteren, dan wordt er gedreigd met het verlies van functionaliteiten of het verwijderen van het account.

Een voorbeeld dat wordt genoemd is de gezichtsherkenningsfunctie van Facebook. Als een gebruiker ervoor kiest om de functie uit te schakelen, waarschuwt Facebook dat gebruikers “deze technologie niet kunnen gebruiken wanneer een vreemdeling uw foto gebruikt om zich voor te doen als de eigenaar van de telefoon”.

Ook Google wordt genoemd in het rapport. “Het zou gebruikers ervan weerhouden om de instellingen te wijzigingen en bulkgegevens te verwijderen”. Microsoft had een positievere kijk op de recente integratie en gaf gebruikers de mogelijkheid om actief een keuze te laten maken hoe gebruikersgegevens worden verzameld.

De drie bedrijven hadden vergelijkbare reacties op de rapporten en verwezen naar de lange voorbereidingsperiode waarin ze het beleid en de privacy-voorwaarden moesten wijzigen om aan de AVG te voldoen.

Grote technische bedrijven bereiden zich al maanden voor op de AVG, maar zoals geïmpliceerd in dit rapport gebruiken sommige bedrijven methoden die niet volledig transparant zijn.

Google en Facebook ontvangen eerste boetes

Google en Facebook zijn sterk afhankelijk van reclame als inkomstenbron. Het is dan ook geen verassing dat de twee bedrijven de grenzen van de AVG aftasten. Het opzoeken van deze grenzen heeft ervoor gezorgd dat de bedrijven worden geconfronteerd met 7,54 miljard euro aan boetes. Afkomstig van een rechtszaak die werd aangestuurd door een Oostenrijkse privacygroep op de eerste dag dat de AVG van kracht werd. De groep beweert dat de bedrijven niet genoeg doen om te voldoen aan de AVG.

Vorige week werd Google weer geconfronteerd door een boete van 4.34 miljard euro van de EU-antitrustregulatoren en zij zullen zeker een gemakkelijk doelwit zijn als EU-regelgevers besluiten om AVG-maatregelen verder te onderzoeken. Google geeft aan dat het van plan is om bezwaar aan te tekenen tegen de beslissing. De toekomst zal uitwijzen of de techgiganten hun manier van zakendoen veranderen.

vBoxx bereidde zich al ruim voor 25 mei voor op de AVG. Alle klantengegevens worden gehost op onze eigen servers en we zorgen ervoor dat uw gegevens, ongeacht of uw bestanden in vBoxxCloud worden opgeslagen of dat uw website op onze servers wordt gehost, veilig en privé blijven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *