Hoe herken je een phishing mail?

Je ontvangt een e-mail van je bank, met de vraag of je wil inloggen om de beveiliging van je bankpas te activeren. Je twijfelt, het is wel een beetje een vreemd mailtje. Is het echt of nep? Wij gaan je vertellen wat een phishing mail is en waaraan je deze kan herkennen.

Wat is een phishing mail?

Het doel van een phishing mail is om geld of persoonsgegevens van de ontvanger van de mail te bemachtigen. De oplichters die phishing mails versturen, versturen deze mails naar duizenden adressen tegelijkertijd met de hoop dat er een paar mensen niet opletten en op het verzoek in de phishing mail ingaan.

De e-mails spelen in op je angst en hebben een dwingende toon, er wordt je bijvoorbeeld verteld dat je bankpas geblokkeerd wordt tenzij je vandaag je bankgegevens doorgeeft via de link in de mail. Wanneer jij je gegevens invult via deze link, kunnen de oplichters achter de phishing mail misbruik maken van jouw bankrekening.

Waaraan herken je een phishing mail?

Phishing mails worden steeds beter en deze gaan er ook steeds echter uitzien. Gelukkig zijn er een aantal punten waar je op kunt letten als je een verdacht mailtje ontvangt:

De afzender:

Het is belangrijk om altijd het e-mailadres te checken van de afzender. Het e-mailadres kan een hoop duidelijk maken, zeker als het een rij vreemde tekens blijkt te zijn. Wees wel alert, soms kan het e-mailadres 1 lettertje verschillen met de naam van het echte bedrijf. Een gemeen voorbeeld is de hoofdletter i (I) en de kleine letter L (l).

De aanhef:

Phishing mails beginnen bijna nooit met een persoonlijke aanhef. 99% begint met “Beste klant” of “Geachte heer/mevrouw”. Als een e-mail belangrijke of urgente informatie betreft, zal het bedrijf waarbij u daadwerkelijk klant bent bijna altijd een persoonlijke aanhef met uw eigen naam gebruiken.

Taalgebruik:

Een e-mail met slecht taalgebruik is verdacht. Je kunt hierbij denken aan taalfouten, stijlfouten, rare woorden of hoofdletters op plekken die er niet horen.

Links en bijlages:

Linkjes in phishing mails verwijzen vaak door naar een schadelijke website. Zo kun je op een website terecht komen die op het eerste oog overeenkomt met de website van bijvoorbeeld jouw bank. Door met je muis op de link te gaan staan, verschijnt er hieronder een balkje met het adres waar de link naartoe leidt. Verschijnt er een vreemd adres, dan is dit hoogstwaarschijnlijk phishing.

Open ook geen bijlages die bij een verdachte e-mail zitten, deze kunnen malware of virussen bevatten en zo schade aan je computer kunnen veroorzaken. Sommige virussen zorgen ervoor dat je bestanden “op slot” komen te staan, de oplichters willen dan dat je veel geld betaalt om je bestanden terug te kunnen krijgen. Dit is ook algemeen bekend onder de naam “ransomware”.

Natuurlijk zijn niet alle mails met taalfouten of onpersoonlijke aanheffen phishing, daarom kun je het beste contact opnemen met het bedrijf waar de mail vandaan lijkt te komen om te checken of het om een echte mail gaat.

Toch in een phishing mail getrapt, wat nu?

Het is belangrijk om gelijk contact op te nemen met het juiste bedrijf zodat zij gelijk actie kunnen ondernemen en misbruik van je account tegen te kunnen gaan. Als je je inloggegevens hebt ingevuld, is het goed om gelijk je wachtwoord te veranderen om de oplichters te vertragen.

Als je bestanden vergrendeld zijn omdat je op een link hebt geklikt of een bijlage hebt geopend, wordt het heel moeilijk om deze bestanden te herstellen. Als je je bestanden in de cloud opslaat, minimaliseer je de effecten van ransomware. Met verschillende functies in vBoxxCloud is het mogelijk om je vergrendelde bestanden terug te halen, zonder dat je hier geld aan de oplichters voor moet betalen.

Ben jij geïnteresseerd in deze mogelijkheid en wil jij weten wat vBoxxCloud nog meer voor jou kan doen? Start een gratis proefversie en ontdek alle mogelijkheden!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *