Ken je dat gevoel dat je hand automatisch naar je telefoon gaat als je een melding krijgt? Ondanks het feit dat er geen medisch erkende term voor sociale mediaverslaving is, voelen we de invloed allemaal!

Is iedereen verslaafd aan sociale media?

Het kan lastig zijn om te weten of je verslaafd bent of niet, omdat hetcontroleren van sociale media onderdeel is geworden van onze dagelijkse routine. Onderzoek heeft aangetoond dat het soms makkelijker is om te stoppen met roken dan te stoppen met je telefoon te checken uit verveling. Als je jezelf in de volgende punten herkent, ben je misschien meer afhankelijk van sociale media dan je denkt:

  • Als je in een restaurant of op vakantie bent, laat je je vrienden graag weten hoe geweldig je maaltijd of vakantie is met een tweet of een foto.
  • Je neemt sociale media pauzes tijdens je studie- of werktijden om de laatste updates op Facebook of Instagram te bekijken.
  • Je sociale media verslaving beïnvloedt je relatie doordat je in plaats van een fatsoenlijk gesprek te voeren met je geliefden, je vast zit in de virtuele wereld.
  • Je whatsappt meer met je vrienden dan dat je met ze praat.
  • Je checkt je sociale media uit verveling.

 

Ons brein is de schuldige

Sociale media speelt in op twee belangrijke factoren. Één, onze hersenen hunkeren naar constante stimulatie – zelfs als het slechte memes of nieuwsartikelen over klimaatverandering zijn. Dit maakt dopamine vrij, een stofje die je het gevoel van onmiddellijke voldoening geeft. Het wordt ook vrijgegeven wanneer je door je feed scrolt en nieuwsartikelen ziet, of zelfs wanneer je op Google iets zoekt en meteen je antwoord krijgt. Onze hersenen hunkeren naar constante entertainment en online is dat direct beschikbaar.

Twee, mensen praten graag over zichzelf. Bijna 80% van onze posts op sociale media gaan over onszelf. Zelfverheerlijking verlicht dezelfde gebieden in de hersenen als heerlijk eten of seks. Studies hebben aangetoond dat mensen nog liever over zichzelf praten als ze weten dat ze een publiek hebben. Met sociale media is het nog gemakkelijker om met meerdere mensen tegelijk over onszelf te praten.

 

Detox 101

Als je besluit om minder tijd door te brengen op het internet, zijn hier enkele tips om je overgang gemakkelijker te maken.

  1. Schakel je meldingen uit. Hoe minder je in aanraking komt met triggers, hoe gemakkelijker je de verleiding kan weerstaan.
  2. Stel je “ontkoppel tijd” in. Stop met je telefoon checken een uur voor het slapengaan en probeer een telefoonvrij weekend te maken.
  3. Kies een vast tijdstip om sociale media te checken. Detoxen betekent niet dat je meteen van het internet hoeft te verdwijnen. Een dergelijke abrupte verandering zal moeilijk zijn als je gewend bent uren op Facebook door te brengen. Kies in plaats daarvan een tijd op de dag (bijvoorbeeld na de lunch) wanneer je alle updates kunt inhalen zonder je normale taken te verstoren.

Jezelf loskoppelen van sociale media kan je kwaliteit van leven verbeteren, maar ben je klaar om dat te doen?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *